Ingår i temat
Kroppen
Läs senare

Teresia Brzokoupil, grundskollärare:

Kroppen»Barbie väcker tankar om idealen vi matas med«

av Karin Södergren
01 feb 2019
01 feb 2019
Foto: Anders G Warne

Du använder Barbiedockor i undervisningen i matematik, hur går det till?

– Jag låter eleverna mäta en kroppsdel på en Barbiedocka, till exempel en arm, en fot eller ett ben. Sedan mäter de samma kroppsdel på sig själva. Då får de fram en skala, till exempel 1:20. Därefter ritar de en hel kropp på ett stort papper efter samma skala. Det som händer då är att den ritade kroppen blir jättekonstig. Någon blir 2,5 meter lång, en annan får ett sjukt stort huvud, beroende på vad man har mätt.

TERESIA BRZOKOUPIL

Lärarkategori: Grundskollärare matematik/no

Arbetsplats: Vistaskolan, Huddinge Bostadsort: Tullinge

Antal år i yrket: 15

Ålder: 40

Vad vill du att eleverna ska lära sig av övningen?

– Dels är det ett roligt sätt att öva skala på, men framför allt vill jag ge dem en ögonöppnare och ett tillfälle att reflektera över vilka kroppsideal vi matas med i reklam, på film och genom Barbiedockornas felkonstruerade kroppar.

Hur brukar eleverna reagera?

– ”Oj, så här ser man ju inte ut.” De blir förvånade eftersom de först inte tycker att dockan ser ett dugg konstig ut. Men om de till exempel har mätt den pyttelilla midjan, blir den ritade kroppen också pytteliten. Det blir tankeväckande och en bra utgångspunkt för samtal.

Varför är det viktigt att prata om kropps­ideal?

– Jag har matte och no, men det här går in i det centrala innehållet i många ämnen. Enligt första kapitlet i Lgr 11 ska också alla lärare ta upp det, oavsett ämne. Jag tror det är bra om eleverna får höra det här många gånger, från olika lärare på olika vis. Det är inget vi kan diskutera för mycket.

Hur märker du att eleverna behöver reflektera kring utseende?

– Många tonårstjejer tänker väldigt mycket på sitt utseende. De tycker till exempel att man ska vara så smal att man ska kunna titta mellan låren vid grenen. Det finns instagramprofiler som driver det här. Men det är ju inte alls normalt! Genom att granska fenomenet och prata om kropps­ideal får de en annan medvetenhet och kan lättare stå emot grupptrycket.

Hur kom du på idén med Barbielektionen?

– Jag snappade upp den i en bok för många år sedan, så det är inte min idé från början. Men jag har använt den i många klasser nu och den funkar jättebra. Bäst har det gått med sjuor och åttor, de är mer mottagliga. I nian är det nästan för sent.

Alla artiklar i temat Kroppen (16)

ur Lärarförbundets Magasin