Läs senare

»Sociala medier är träning för framtiden«

30 apr 2019
Carol Chandler Thompson, rektor för Blackheath high school, en privatskola för flickor från förskola till gymnasienivå utanför London.
Foto: Rikard Österlund

Du är rektor för en skola i England där lärarna och eleverna använder sociala medier i klassrummet. Varför gör ni det?

– Många av våra elever kommer att använda sociala medier i sina jobb så småningom. Det är också en stor del av deras liv nu och vi vill utrusta dem för att dra nytta av sociala medier och använda dem på ett klokt sätt, både socialt och professionellt.

Hur jobbar ni?

– Vi har en egen app där våra nuvarande elever kan nätverka med före detta elever som befinner sig i arbetslivet. De kan ställa frågor om yrkesval och utbildning. Eleverna lär sig att ställa bra frågor till människor och de utvecklar sin förmåga att organisera sin framtid. De äldre eleverna har ett Instagramkonto och en blogg där de berättar vad som händer på skolan. Eleverna använder också Twitter för att delta i samtal, kontakta människor och ställa frågor till experter. Det här är bara några exempel.

Vilka kunskaper och förmågor utvecklar era elever på det här sättet?

– De lär sig att föra en hälsosam och evidensbaserad debatt och de får öva på att skilja på löst tyckande och underbyggda åsikter. Vi tränar dem också i att se hur de kan använda sociala medier för att förbättra samhället. Många kommer att ha användning av sociala medier professionellt, om de exempelvis blir entreprenörer eller jobbar med marknadsföring. Vi pratar även om hur man kan reglera sitt eget användande och stänga av när man behöver det för att må bra.

Vilket stöd får lärarna på skolan för att arbeta på detta sätt?

– Skolan har riktlinjer för hur sociala medier ska användas i undervisningen. Vi har också ett antal digitala ledare på skolan. Några av dem är elever som visar lärarna hur appar de använder fungerar. Många lärare i min ålder kan lära sig mycket av eleverna.

Är detta något alla lärare måste kunna?

– Nej, lärare behöver känna sig kunniga och trygga på området för att ha något att erbjuda men skolan som helhet kan inte ignorera detta. Den digitala utvecklingen är något som händer och eleverna måste kunna hantera den. Sociala medier är ett verktyg bland andra för att förbereda eleverna för framtiden.

ur Lärarförbundets Magasin