Ingår i temat
Andra chansen
Läs senare

Slump vald med omsorg

Konsten i tematOförutsägbart resultat med processen i fokus. Det är själva grundtanken i Stefan Johanssons måleri.

03 maj 2019
Slump vald med omsorg
Alla färger får vara med på lika villkor i Stefan Johanssons konst. Foto: Magnus Laupa

Stefan Johansson har ingen färg på sina penslar när han arbetar. I stället ligger färgen på duken, i systematiskt upp­hällda färgpölar, och väntar på att något ska hända.

I hans process är slumpen en väldigt medverkande aktör, fast en slump vald med omsorg, förklarar han.

– Jag använder mig av en stor pensel eller skrapa som jag låter vandra över ett rutsystem av färg. Och då händer det något i den processen. För min del är processen det allenarådande och fokus ligger på själva görandet.

Stefan Johansson

Stefan Johansson är född 1965, bor i Stockholm och utbildades på Konsthögskolan i Umeå (1989-1995). Under de senaste åren har han arbetat med en rad offentliga gestaltningar. Bland annat på Solviks­skolan i Ludvika, Södertörns högskola, kultur­huset Gummifabriken i Värnamo och på Södersjukhuset i Stockholm. Nu senast ställde han ut på Galleri Eva Solin i Stockholm och på Olseröds konsthall utanför Kristianstad.

Stefan Johansson har stor kunskap om akrylfärgens egenskaper och hur den beter sig beroende på vilket verktyg han har valt. Men mellan penseldragen uppstår det nya små pölar och möten mellan olika färger som han själv inte kan styra. Och det är just den omedelbara energin och spontaniteten han eftersträvar. Kontroll kontra slump, det är det som är kärnan i Stefan Johanssons konst. Gärna i stor skala.

Centralt är också att undvika att hamna i för många estetiska val. Han försöker minska de estetiska besluten genom att utnyttja hela färgskalan.

– Jag bygger regnbågar och river regnbågar. Kanske väljer jag att använda mig av tre toner av gult, blått och rött och som sedan blandas när jag sveper med penseln över färgpölarna. Man kan säga att jag har ett demokratiskt förhållningssätt till färg där alla färger får vara med på lika villkor och har samma värde och betydelse.

Fascinationen för abstrakt konst väcktes under en studieresa i USA i slutet av 80-talet där han mötte en måleritradition som saknar motsvarighet i den skandinaviska konsthistorien och där själva arbetsprocessen är i fokus. Nämligen abstrakt expressionism och minimalism företrädd av konstnärer som Richard Serra och Jackson ­Pollock.

Half and half, akryl på duk, 140cm x 135cm, 2017.
©Stefan Johansson

Det är det enkla som är det svåra, brukar man säga. Det ligger ofta en lång process av reflektioner och arbete bakom något som framstår som enkelt, vilket blir väldigt påtagligt i Stefan Johanssons sätt att tala om sin konst. Arbetet inleds med otaliga skisser där han funderar över vad som kommer att hända med den färg som blandas i pen­seldragen. Duken är alltid placerad horisontellt, på golvet eller på bockar. Annars skulle gravitationen få för stor inverkan på resultatet. Och när han väl står ­där med verktygen i handen, med en män­gd färgpölar framför sig utplacerade på en vitspacklad duk, går det snabbt. Som en form av action ­painting.

– Själva målningen framträder med hjälp av ett, eller ett mindre antal, raka svep. Det skapar en lätthet och en känsla av både tid och rörelse som jag själv tycker är väldigt befriande. Den typen av konst tilltalar mig. Alltså när man liksom känner att en person har varit där och agerat, säger Stefan Johansson och tillägger att det även är något han vill dela med sig till den som står framför hans målningar:

– Jag vill gärna att betraktaren ska börja fundera på hur jag har gått tillväga och hur verken har tillkommit. Det finns också ett existentialistiskt tema i min konst, där skalan på duken och dess vertikala format utgör ett möte med min egen kropp i rummet. På så vis blir de vertikala penseldraget en slags markering av min närvaro.

Alla artiklar i temat Andra chansen (14)

ur Lärarförbundets Magasin