Ingår i temat
Kroppen
Läs senare

Robert Hedblad, HKK-lärare:

Kroppen»En del elever är livrädda för socker«

01 feb 2019
Foto: Kristina Sahlén

Du arbetar i ett av Stockholms rikaste bostadsområden, vad är speciellt med det?

– Här tränar de flesta elever väldigt mycket och är väldigt noga med vad de äter. Vi har elever som har anorexia och de som har ortorexi, det vill säga de tränar för mycket och äter för nyttigt. Till mellanmål dricker många proteindrycker och äter proteinbars. Energidrycker är också populärt.

Robert Hedblad

Lärarkategori: Hem- och ­konsumentkunskaps- och NO-lärare

Arbetsplats: Äppelviksskolan

Bostadsort: Stockholm (Södermalm)

Antal år i yrket: Cirka 15 år

Ålder: 44 år

Vad är problemet med att äta proteintillskott?

– Kroppen behöver inte så mycket protein. Jag försöker få eleverna att förstå att det vore mer hållbart för ekonomin, miljön och hälsan om de i stället åt lite mer kolhydrater och fett. Men det riktigt stora problemet är energi­dryckerna.

Varför då?

– Energidrycker är ett reellt hälsoproblem. De låter användarna komma undan med dåliga levnadsvanor som leder till kroppslig stress. Många äldre elever dricker energidrycker för att de inte sover tillräckligt och det beteendet kryper allt längre ner i åldrarna.

Har du något tips på hur man kan få eleverna att reflektera kring det här?

– Jag tror det är viktigt att våga diskutera deras vanor. Om en elev har med en energidryck till mina lektioner brukar jag fråga hur eleven tänker kring det. När jag jobbar med näringslära brukar jag fråga var i den klassiska tallriksmodellen som sådant som proteinbars och energidrycker hör hemma. Jag brukar också be eleverna ge exempel på olika måltider. Tillsammans räknar vi sedan ut hur mycket energi deras exempel innehåller och jämför det med hur mycket energi som de gör av med när de tränar.

Ditt specialintresse är näringslära. Måste man kunna det, räcker det inte att äta varierat?

– Våra traditionella måltider innehåller ofta allt som vi behöver. De är väl beprövade över tid. Men så fort man börjar välja bort delar bör man läsa på. Ta som exempel att man inte vill äta lingonsylt till köttbullarna för att sylt innehåller socker. Då tar man bort c-vitaminet ur den traditionella måltiden, vilket dessutom leder till att man inte tar upp järnet lika bra.

Hur undervisar du om socker?

– I dag ses socker som värsta hälsoboven och jämförs med knark. En del elever är livrädda för socker. Och visst, tomma kalorier är inte bra, men socker är samtidigt energi och rör man sig tillräckligt är socker inte farligt. Dessutom, mat är mer än bara näring. Sju sorters kakor är en del av vårt matkulturarv och jag försöker lära ut att så länge man inte masskonsumerar socker är det inte farligt.

Alla artiklar i temat Kroppen (16)

ur Lärarförbundets Magasin