Ingår i temat
Hållbar lärare
Läs senare

Konsten i temat: Sara Nilsson

Hållbar lärareHippiefigurer och gröna-vågare placerade i en miljö fylld av skeva proportioner. Konstnären Sara Nilssons figurer funderar ofta över vart samhället är på väg eller vilken roll de själva har i den utvecklingen.

21 Sep 2018
Foto: Dan Spegel

Sara Nilsson skildrar sökande individer som håller på att förbereda sig för något som komma skall, mitt uppe i ett koncentrerat tillstånd. Eller kanske i en stillsam strejk ute i naturen. Att befinna sig i en av hennes utställningar omgiven av upp till en halvmeter höga skulpturer är som att kliva in i en tidsresa tillbaka till 60- och 70-talen. Men den tidens flower-power-sprakande färger har bytts ut till nedtonade i pastellnyanser.

– Det var en tid då det hände mycket rent politiskt och den tidens revolutionsanda intresserar mig, säger Sara Nilsson.

Ett av hennes verk föreställer en till synes målmedveten man placerad på en prismatiskt bemålad kulle, liksom fryst i en rörelse, med en vandringsstav i handen och en svart korp på axeln. Byxorna är utsvängda och mannen framstår lite som en sammanfattning av 60-talets ungdomars kritiska syn på samhället, den tid då unga människor höjde sina röster. På väg mot framtiden.

En annan av Sara Nilsson skulpturer skildrar en reflekterande ung kvinna, som inte ser helt tillfredsställd ut och som sitter på marken framför en samling av gigantiska svampar.

Sara Nilsson

Född 1978 och uppvuxen i Torsby. Bor numera i Olsäter i Värmland. Avslutade utbildningen på Konstfack år 2007. Sedan dess har hon ställt ut ett flertal gånger på Galleri Thomassen i Göteborg och deltagit i grupputställningar i Amsterdam, USA och Schweiz. I början av 2018 hade hon en soloutställning på Grafikens hus i Mariefred.

Att jobba med skalförskjutningar och att leka med proportioner är karaktäriserande för hennes konst. Vare sig det gäller de miljöer individerna är placerade i eller i figurernas lemmar och kroppsbyggnad: onaturligt långa ben, förstorade ögon eller händer.

– Jag håller inte på med fotorealistiska skulpturer. Personerna befinner sig i en slags fantasivärld, men ändå inte. Det ger en möjlighet att leka med former och proportioner.

Inledningsvis, under studierna på Konstfack, ägnade hon sig mest åt måleri men i dag beskriver hon sin konst som ett slags kombination av måleri och tredimensionella former, utformade i slätmålad papier maché. Sara Nilsson skulpterar med pappersmassa och att slutföra ett verk kan ta flera månader. Hon blötlägger och mixar fram det material som skulpturerna byggs upp av.

– Det är lite som att jobba med lera och resultatet blir ungefär som trä när det torkar. Att jobba med pappersmassa och en lager-på-lager-teknik är en ganska omständlig process så jag håller alltid på med flera skulpturer samtidigt, säger hon och fortsätter:

NYBYGGAREN, papier mache, 2016. ©Sara Nilsson

– Jag brukar börja med en lång teckningsperiod för att skapa ett kreativt flöde. Sedan går jag vidare och fokuserar på att försöka åstadkomma en spontanitet i skulpturen, för att inte uttrycket ska bli för stelt. Samtidigt tycker jag inte om att jobba efter en bestämd idé. Jag låter snarare processen styra och mitt arbetssätt är väldigt spontant.

I början av året uppfördes hennes verk Kultur och Natur i Lorensbergsparken i Göteborg, en utsmyckning bestående av tre skulpturer gjutna i aluminium.

– Samtliga knyter an till platsens historik från slutet av 1800-talet och framåt och är tänkta att även tala till en yngre publik.

Tidigare var Lorensbergsparken en plats för nöjen, med paviljonger och teatrar. En av skulpturerna föreställer en stolt teaterdirektör som står på en stor svamp. I närheten ser man en ung kvinnlig miljökämpe som vill värna om stadens grönområden. En tredje är placerad framför en uppslagen stor bok, möjligen på väg till det bibliotek som numera ligger vid parken.

Sara Nilssons verk skapar ofta igenkänning hos betraktaren. Ibland på ett personligt plan men också med anknytning till upplevelser, kanske betraktarens egna stunder i naturen eller kopplat till ett samhälle i förändring, som vi alla känner igen och har varit en del av.

Egentligen kräver inte hennes konstverk några titlar men en av hennes tidigare utställningstitlar sammanfattar hennes konstnärliga uttryck och budskap på ett träffande sätt: Not all who wander are lost (Alla som strövar är inte vilse).

Alla artiklar i temat Hållbar lärare (14)

ur Lärarförbundets Magasin