Ingår i temat
Hållbar lärare
Läs senare

»Jag vill återerövra bilden av läraren«

Hållbar lärareAnna Anu Viik är ambuelerande modersmålslärare på Gotland.

av Ellen Larsson
21 Sep 2018
21 Sep 2018
På fritiden hämtar Anna Anu Viik kraft och inspiration på dansgolvet. Foto: Karl Melander

Vad får dig att trivas som lärare?

– Jag behöver aldrig någonsin tvivla på varför jag gör det jag gör, det känns meningsfullt varje dag. Den kärnan hjälper mig att hålla, men för att inte gå in i väggen när man arbetar med människor behöver man också ha en professionell distans till jobbet. För egen del kom den distansen när jag fick egna barn, men det tog mig tio år att bli trygg i lärarrollen.

Hur var de första tio åren för dig?

– Efter tre år hoppade jag faktiskt av yrket och började läsa fjällekologi med siktet inställt på att bli stugvaktare vid Treriksröset precis som min farfar. Men livet ville något annat och jag blev kvar som lärare och det är jag tacksam för. Att nya lärare får stöd i början av en erfaren lärare tror jag är det absolut viktigaste för att få dem att stanna kvar. Det fick inte jag.

Anna Anu Viik

Lärarkategori: Modersmålslärare i finska.

Arbetsplats: Har hela Gotland som upptagningsområde.

Bostadsort: Visby

Antal år i yrket: 29.

Ålder: 56.

I dag är du ambulerande modersmålslärare i finska på Gotland — hur är det?

– Min största utmaning är bristen på tid, men jag har blivit bättre på att tänka att det är som det är. Förutsättningarna kommer inte att bli bättre för att jag flänger runt och får magsår. Som erfaren lärare lider jag däremot inte av att vara mycket ensam. Jag träffar så klart lärare på skolorna jag besöker men jag har också hittat kollegor på sociala medier. Facebook-grupper för modersmålslärare är fantastiska både som socialt kitt och för kompetensutveckling.

Vad gör du för att hålla?

– Att hela tiden utvecklas och utmanas är viktigt för mig, därför bytte jag yrkesroll från klasslärare till modersmålslärare för tio år sedan. I läraryrket får jag i bästa fall utlopp för min kreativitet genom att hitta på nya och roliga sätt att undervisa på, men jag skulle önska att vi lärare fick förtroendet att sköta vårt jobb.

Hur menar du?

– Skolan översköljs hela tiden av politiska idéer både lokalt och nationellt som tar jättemycket tid och kraft från undervisningen. Om yrket blir alltför styrt uppifrån försvinner arbetsglädjen. Jag försöker påverka i skolutvecklingen på de sätt jag kan och det har blivit lättare genom digitala kanaler.

Vad är målet med ditt engagemang? 

– Jag vill återerövra bilden av läraren – det är världens bästa och viktigaste jobb! Lärare omyndigförklaras inte bara av politiker. I humorserien Grotesco till exempel kör en föräldragrupp över läraren och rektorn fullständigt. Det finns en anledning till att den bilden förmedlas i populärkulturen – föräldrar har fått ett för stort inflytande över skolan.

Alla artiklar i temat Hållbar lärare (14)

ur Lärarförbundets Magasin