Ingår i temat
Hållbar lärare
Läs senare

»Jag tar aldrig med mig jobbet hem«

Hållbar lärareEmelie Johansson, gymnasielärare i Gislaved.

av Marianne Nordenlöw
21 Sep 2018
21 Sep 2018
Foto: Anna Sigge

Du är relativt nyutbildad lärare. Vad får dig att må bra på en arbetsplats?

– Det är främst kollegorna. På vår arbetsplats kan vi prata om väldigt mycket, både privat men framför allt om jobbet. Man känner sig aldrig ­ensam.

Vad betyder skolans ledning för att du ska trivas?

– Jag upplever att vår rektor är väldigt duktig på att se och bekräfta mig. Hon stöttar mig i de frågor som jag själv kan besluta om medan hon fattar de beslut som jag inte kan ta, oftast i dialog med mig. Skolledningen är också mycket bra på att lägga vår tjänstefördelning, så att den inte blir för tung.

Emelie Johansson

Lärarkategori: Gymnasielärare i matematik och naturkunskap.

Arbetsplats: Gislaveds gymnasium.

Bostadsort: Smålandsstenar.

Antal år i yrket: 5,5.

Ålder: 30.

Är det något som är särskilt viktigt för din trivsel?

– Att kunna prata av sig om problem, så att man inte tar bekymmer med sig hem eller stänger in dem i sig själv. Det är viktigt att kunna berätta om saker som elever har gjort eller som man själv har utsatts för, men som kanske inte alltid är så roliga. Det kan handla om att bli ifrågasatt för de betyg man har satt eller att det händer något i klassrummet som gör att man måste agera på ett sätt som man inte riktigt är bekväm med.

– Det allra, allra viktigaste är att veta att vi ställer upp för varandra och ser att allas elever är mina elever, att vi hjälps åt att lösa problem.

När det blir stressigt, hur hanterar du det?

– Det första jag gör är att prata med mina kollegor. Några gånger har jag tagit hjälp av rektor, kommunhälsan eller vårdcentralen, där jag har haft samtal med en kurator. Jag upplever att jag tar tag i stressen så tidigt att det oftast har räckt med ett par, tre samtal hos kurator. På vår skola har många tagit samtalshjälp, så det känns ”normaliserat”.

Vad hände med dig när det blir för stressigt?

– Det första är att jag glömmer vad jag håller på med. Vid ett tillfälle glömde jag några lektioner, två–tre stycken under en vecka. Då tänkte jag att ”oj, nu är det slut … nu måste jag ta tag i detta”.

Hur tog du dig ur det?

– Med hjälp av kuratorn hittade jag strategier för att behålla lugnet och strukturen. Nu skriver jag varje vecka ut mitt eget schema i pappersform och antecknar sedan på det vad som ska hända. Det har hjälpt mig jättemycket.

Har din känsla för jobbet förändrats sedan du började som lärare?

– Nej, inte mycket. När jag kom ut hade de nya kursplanerna just börjat gälla, så jag upplevde aldrig den förändringen heller.

Har du något annat knep för att hålla som lärare?

– Jag har varit bestämd med att göra all min arbetstid på skolan, även planeringstiden. När jag väl kommer hem kopplar jag bort alla tankar på jobbet.

Alla artiklar i temat Hållbar lärare (14)

ur Lärarförbundets Magasin