Ingår i temat
Hållbar lärare
Läs senare

»Det gäller att skapa en vi-känsla på skolan«

Hållbar lärareHenrik Bartoldsson är grundskollärare på Visättraskola i Huddinge.

av Karin Södergren
21 Sep 2018
21 Sep 2018
Foto: Kristina Sahlén

Vad får dig att trivas på ett jobb?

– Det viktigaste är att chefen och arbetskamraterna litar på mig och att jag känner mig sedd. Sedan behövs det en laganda på skolan också. Det har vi verkligen här. Vi ser varandra och bryr oss om varandra. Man vet att man alltid kan få hjälp av kollegor om något är jobbigt, stort som smått.

Hur länge har du jobbat på skolan?

– I 30 år! Jag har varit på väg här­ifrån flera gånger men trivs lite för bra för att sluta. Och eftersom jag känner att jag hela tiden utvecklas i jobbet så finns det ingen riktig anledning att byta.

HENRIK BARTOLDSSON

Lärarkategori: Grundskollärare.

Arbetsplats: Visättraskola i Huddinge.

Bostadsort: Stockholm.

Antal år i yrket: 35.

Ålder: 56.

Har det alltid varit bra stämning på skolan?

– Nej, vi har haft jobbiga perioder också. För fem år sedan var vi på botten. Vi hade sämst resultat i hela kommunen på en enkät om psykosocial arbetsmiljö. Nu ligger vi i topp i mätningarna igen.

Vad var det som hände?

– Vi hade en rektor som inte fungerade. Det blev grupperingar och informella ledare, folk kördes över och mådde dåligt. Men så fick vi en ny chef. På en termin lyckades hon vända utvecklingen till det positiva. Det hon gjorde handlar mycket om att skapa strukturer och engagemang. Hon lyckades också rekrytera ett bra team runt sig och satsa på IT-kompetens. Det blev väldigt bra.

Vad har IT-utvecklingen betytt för dig?

– Mycket! Förut låg paddorna inlåsta i ett skåp. Nu använder vi dem hela tiden i undervisningen och i kommunikationen med eleverna. Jag jobbar mycket med pedagogiska appar och film. Att utvecklas i yrket och lära nytt är kul! Men när vi började med den nya tekniken förstod jag inte mycket.

Hur kom du in på lärarbanan?

– Det var en slump. Jag var inte alls bra i skolan som grabb och visste inte vad jag skulle bli. När mina kompisar började vicka efter gymnasiet så gjorde jag det också. Eftersom jag gillade fotboll tänkte jag att jag kanske kunde bli idrottslärare. Men det blev engelska i stället. Det har jag inte ångrat. Jag älskar mitt jobb.

Vad tror du är viktigast för att hålla som lärare hela yrkeslivet?

– Att man är nyfiken, gillar eleverna och kan skapa förtroendefulla relationer till dem. Då menar jag att man genuint tror på eleverna, visar att man bryr sig och tar dem på allvar, framför allt strulputtarna.

Hur lyckas man med det?

– Genom att ha tydliga mål och ett starkt engagemang. Och så är det viktigt att man får till en vi-känsla på skolan. Alltså att det är ett vi, lärare och elever tillsammans, som ska fixa det.

Alla artiklar i temat Hållbar lärare (14)

ur Lärarförbundets Magasin