Ingår i temat
Tillit
Läs senare

»Allt behöver inte stämma«

Konsten i tematCarl Hammoud gillar att pressa sig själv till det yttersta. Han ser det som ett sätt att utmana sig själv och det kan bli många övermålningar för att han ska känna sig tillfreds.

23 Nov 2018
Foto: Sanna Lindberg

För att kunna ta till sig kunskap i livet måste man veta att den finns, var den finns och dessutom känna till sin rätt att ta del av den.

Det var något som konstnären Carl Hammoud började fundera över när han flyttade till Södermalm i Stockholms innerstad i elvaårsåldern efter att ha vuxit upp i Botkyrka och i Libanon som hans pappa kommer ifrån. Många av hans nya vänner hade föräldrar som jobbade inom kultursektorn, med bokhyllor fyllda av böcker.

– De hade ett förhållande till att läsa och lära sig saker som var nytt för mig och jag slogs av att kunskap verkligen kan vara vad som helst. Men för att kunna ta del av den måste man vara medveten om att den existerar, säger Carl Hammoud.

Carl Hammoud

är född 1976 och uppvuxen i Botkyrka och en kortare tid i Libanon. Han utbildades på Konsthögskolan Valand i Göteborg och bor i Stockholm. För sex år sedan var han den förste som tilldelades Åke Andréns stipendium, ett av Sveriges största konstnärsstipendier. I dag finns han representerad i bland annat The British Museum och Moderna museets samlingar. Just nu jobbar han med offentlig gestaltning som ska uppföras på en sex gånger nittio meter stor fasadvägg i Göteborg.

För hans del har det alltid funnits en mystik kring information och vetenskap och det är något som han återkommer till i sitt arbete. Extra tydligt blir det i målningen Camouflage som föreställer en trave böcker prydligt inplastade i en genomskinlig påse. Bokryggarna saknar information och är täckta av en transparent hinna som gör att de kan upplevas som svåråtkomliga. Man frågar sig: Får jag öppna påsen? Vem har plastat in böckerna och vad står det i dem?

Den här oljemålningen är även karakteristisk för hans teknik och uttryck där han med hjälp av ljus, reflektioner och enorm exakthet lyckas återge föremål som kan upplevas som näst intill fotorealistiska. Fast med ett fotografiskt filter som skapar den dova färgbild som är kännetecknande för hans konst.

Carl Hammoud har ägnat sig åt att måla interiörer sedan lång tid tillbaka. Inledningsvis lät han sig inspireras av Edward Hoppers arkitektoniska motiv. Hoppers målningar framstår ofta som en avbildning av ett fruset ögonblick, vare sig de innehåller människor eller inte.

test II, Blyertsteckning, 2012.
©Carl Hammoud

I Carl Hammouds interiörer finns det ofta en rörelse, men inga människor. Oskrivna papper flyger omkring, bokhyllor håller på att rasa och möbler flyger och far i luften. Resultatet blir både magiskt och spöklikt.

– När en målning innehåller en människa så kan det leda till tankar om vem den personen är och det var inte det jag ville komma åt. Jag är främst intresserad av att jobba med ljuset, säger han och fortsätter:

– Jag ville även hitta ett sätt att aktivera mina miljöer och började skapa rum med spår av människor som antyder att något har hänt. Men det är inte händelsen i sig som är i fokus, snarare det omedelbara resultatet av det som har utspelat sig i rummet. Fast allt jag gör är inte kaos. Ibland kan det kännas nödvändigt att måla stilleben av allt­ifrån skor och blommor till dörrhandtag.

Hans allra största verk, The Protest, föreställer ett högt berg av stolar, huller om buller. Målningen är 3, 5 meter hög och kan användas som exempel för att beskriva hans arbete som består av både slumpmässighet och genomtänkt idé.

Det började med att han hittade ett foto av en gigantisk hög med stolar på en chilensk blogg, med rubriken ”Studentprotesterna fortsätter”.

– Den bilden intresserade mig och jag såg det som ett mysterium att försöka hitta information om hur den stolshögen hade hamnat där, men jag lyckades aldrig riktigt spåra vad som hade hänt.

The protest, Olja på duk, 2013.
©Carl Hammoud

Tre år senare hörde regissören Ruben Östlund av sig och ville låna in några av Carl Hammouds verk till inspelningen av filmen The Square som utspelar sig på ett fiktivt konstmuseum på Stockholms slott.

Filmteamet blev så fascinerade över motivet och stämningen i målningen The Protest och beslöt sig för att bygga en ”riktig” stolshög i samma rum som hans målning hängde. Carl Hammoud fotograferade i sin tur filmteamets hög från olika vinklar. Slutligen kom de fotografierna att vara utgångspunkten till en hel utställning, ofta i form av närstudier som drar åt det lite mer abstrakta hållet.

Den betraktare som ger sig tid att närstudera hans interiörmålningar kan upptäcka att det finns detaljer som ”inte stämmer”. Ibland kommer ljuset från flera olika håll och ett stolsben kanske saknar sin tillhörande stol.

– Allt behöver inte stämma. Eftersom allt är så pilligt målat så känner jag att det skulle bli rätt trist om det bara var direkt avbildande. Och det är det som är det roliga. Att man kan vara ganska fri trots att det är så exakt målat.

Alla artiklar i temat Tillit (14)

ur Lärarförbundets Magasin