Ingår i temat
Fånga bildningen
Läs senare

Konsten i temat: Meta Isæus-Berlin

Konsten i tematMeta Isæus-Berlin skapar installationer med hjälp av vatten och ånga, hon målar och gör skulpturer. Men syftet är alltid detsamma. Ambitionen är att aktualisera frågor om vad livet handlar om, vad vi tänker och vad vi känner. Från stort till smått.

15 Maj 2017
Foto: Anna-Karin S Hallonsten

Meta Isæus-Berlin blir arg varje gång hon sätter på tv:n och programmet På spåret flimrar förbi. Det är ett program som står för motsatsen till hennes konst och förhållningssätt till livet.

– Jag blir provocerad när kunskap används för att få någon att bli imponerad. Då blir kunskap en slags härskarteknik som används för att slå någon i huvudet med, säger Meta Isæus-Berlin och tillägger att det är en helt annan femma om någon delar med sig av kunskap för att det betyder något för dem.

Och det är ungefär så hon själv försöker jobba. Hon vill inkludera betraktaren med ambitionen att ta upp olika existentiella frågor. Ofta med hjälp av allmänmänskliga vardagsupplevelser eller kända litterära berättelser.

Meta Isæus-Berlin

är en svensk målare och installationskonstnär, född 1963, verksam i Stockholm. Hon finns representerad på Moderna museet, Kiasma och Magasin 3, bland annat. Just nu förbereder hon en soloutställning i Barcelona, samtidigt som hon arbetar med en gestaltning i Uppsala inför jubileet »Reformationen 500 år«, och en offentlig gestaltning med vatten utanför nya Lunds Tingsrätt, 2018.

Ett exempel är hennes tidigare utställning Reminiscenser där hon har utgått ifrån olika myter inom den grekiska mytologin. Målningen Below the Surface (2009) skildrar gudinnan Persefone som tillbringar hösten och vintern under marken, och kommer upp till ytan när det blir vår.

– Alla känner inte till den berättelsen och därför är jag alltid noga med att förklara det tema jag utgår ifrån i samband med utställningen. Målet är att skapa en gemensam grund och utgångspunkt för diskussion och reflektion, säger hon.

I verket Below the Surface syns en bortvänd kvinna bakom en förgrund av abstrakta och organiska former som leder associationerna till naturen.

– Jag har försökt att uppdatera de här myterna. De är inte rostiga och förlegade. De visar hur det är att vara människa, säger hon och fortsätter:

– Tänk om man vore Persefone och alltid ska upp och sedan ner igen. Hon är alltid på väg och då blir det svårt att fokusera, vilket liknar den tid vi lever i. Vi är hela tiden dubbelupptecknade.

Vi åker buss samtidigt som vi kollar våra mejl, pratar med våra barn samtidigt som vi tänker på jobbet.

Just nu håller hon på och förbereder sig inför utställningen Double Gaze i Barcelona där hon bland annat kommer visa en målning som beskriver vad vi ser när vi tittar in i en garderob: kläder som hänger huller om buller. För Meta Isæus-Berlins egen del kan det vara ett ganska kvalfullt ögonblick.

– Jag ser det här motivet som en metafor för människans dubbla seende. När man står där och stirrar in i garderoben så dyker det ofta upp olika känslor inom oss. Kanske tankar om hur man skulle vilja se ut eller hur man vill vara. Eller hur den personen man ska möta förväntar sig att man ska se ut.

Meta Isæus-Berlin arbetar med både måleri, skulptur och installationer. Ofta i en och samma utställning. Hon brukar beskrivas som en konstnär som gör installationer som blir till stora inre tillstånd, tillstånd som väcker starka känslor. Sorg, skräck och rädsla, men även skratt. Och inte sällan med inslag av rinnande vatten. Ett uppskattat verk är installationen Uppvaknandet, som numera står i foajén på Handelshögskolan i Stockholm. Ett litet kaklat badrum i skala 1:1 där vattnet i toaletten, handfatet och badkaret svämmar över. Bokstavligt talat.

– Vatten intresserar mig eftersom alla är familjära med vatten och då är det enkelt att berätta en historia med hjälp av det, säger hon.

”Uppvaknandet” ingick i utställningen Vattenhem där hon byggde upp ett antal rum där vattnet spelade olika roller. I ett av rummen rann det vatten över tapeten, i ett annat stod en soffgrupp med ångande sittdynor och i ett tredje stod ett frostigt middagsbord nedfryst till elva minusgrader.

När Meta Isæus-Berlin får frågan om hur hon arbetar från idé till färdigt verk – hennes konstnärliga process – blir hon tyst och ser lite tveksam ut.

– Vad innebär den frågan egentligen? För mig handlar den konstnärliga processen om insamlandet av information. Det vill säga registrerandet av mina och andra personers känslor, av vad jag läser och vad jag ser. På så vis skapar jag en buffert som jag kan hämta idéer ifrån när jag vill uttrycka något.

Alla artiklar i temat Fånga bildningen (12)

ur Lärarförbundets Magasin